Dag 9: Murias de Rechivaldo - Acebo 35,14 km in 6u14.

29 augustus 2017 - Acebo, Spanje

Vanmorgen een lekker ontbijt geserveerd gekregen in de b&b, de host stond er op dat ik nog veel meer zou nemen. Maar een groot stuk brood, eieren, confituur, vers sinaasappelsap, een pot koffie, een pot warme melk en een fles water volstonden ruim, ik heb dat uiteraard niet allemaal op gekregen. Alleszins meer dan voldoende voor wat nadien zou komen. En een aanrader voor wie daar in de buurt logies zoekt.
Een echt einddoel had ik vandaag niet, daarvoor waren het klimmen en de hoogteverschillen een te onbekende factor. Vanaf Murias de Rechivaldo (870 meter boven de zeespiegel) gaat het quasi direct in stijgende lijn, de eerste 10 km vrij geleidelijk, een soort van vals plat, zou je kunnen zeggen. Vanaf El Ganso (dikke 8 km verder en een 1100 meter boven de zeespiegel) begint het pas echt. Daar heb ik toch even getwijfeld of de bus nemen geen beter idee was, klimmen/dalen en ik, het gaan nooit echt goede vrienden worden. Maar weer was er mijn engelbewaarster, met een lief sms'je voor een stand van zaken, dus weg bus idee en de berg verder te voet op. Oorspronkelijk eindpunt van deze etappe was Rabanal del Camino op 1150 meter, na 16 km wandelen. Ik was daar voor de middag al, dus doorgegaan naar de volgende etappe, met hoogtes van boven de 1500 meter en Cruz de Ferro, (prachtig monument met een ongelooflijk zicht, 1504 meter hoog) en Collado de las Antenas (inderdaad, een antenne mast, 1515 meter hoog) als uitschieters.
Wie klimt (lukte goed door de geleidelijke stijgingen) moet vroeg of laat ook weer dalen en dat was minder geleidelijk en over een veel slechtere weg met vooral losse stenen. Uitkijken dus en je aandacht vlakbij je houden, finaal is dat ook gelukt, en het gemiddelde tempo kan me nog bekoren. Het dalen voelde soms aan alsof ik amper 1 km per uur haalde...
En nu dus in Acebo, een kleinere gemeente die vooral uit alberques bestaat. Die waar ik nu ben, is vrij recent gebouwd, heeft kamers voor 1 tot 8 personen en daarnaast nog een luxe hotel maar dat is duidelijk niet voor pelgrims bestemd. Toen ik hier aankwam, botste ik bijna op een koppel uit het hotel. Hun reactie sprak boekdelen: 'hij stinkt', wat wil je na dik 6 uur op en neer wandelen... Maar ik lachte en genoot, zij keken zuur.
Onderweg eindelijk taalgenoten tegen gekomen, 2 fietsende Nederlandse 70 plus dames met elk 22 kg bagage op de fiets, respect!
En ergens ten velde in een bar gevraagd om cash geld af te kunnen halen. Kon voor 5 EUR commissie op 50 EUR maximum. Gezien de volgende bank pas in Molonaseca is, had ik niet veel keuze... en dan zeggen ze nog dat wij in België duur zijn... hier liggen banken 40 km uit elkaar, daartussen is het behelpen.
Finaal opnieuw tevreden over mijn dag. Morgen verder dalen en dan een heel stuk vlak, normaal gezien eindig ik dan in de buurt van Villafranca del Bierzo.

1. Els:
    29 augustus 2017
    Leuk om zo te kunnen volgen, ik ga van het ene reisverhaal naar het andere.
    Begint hier serieus te kriebelen :-) :-)
  2. Dirk Willems:
    29 augustus 2017
    Ge gaat veel te vlug in Compostela zijn. Prettig om al je verhalen te lezen, succes voor morgen .
  3. Nijs:
    29 augustus 2017
    Ik dacht net om je een leuke naam te geven... Iets met alliteraties... En na dit verslag gelezen te hebben, vond ik er een... De stinkende stapper!!! ;-)
  4. Peter Wuyts:
    30 augustus 2017
    Amai Rudi, dat zijn nogal afstanden dat gij aflegt op een dag! Goed bijtanken is de boodschap he! Geniet er nog van!