Dag 10: Acebo - Ponferrada 17,88 km in 3u34, nadien met de bus naar Villafranca del Bierzo

30 augustus 2017 - Villafranca del Bierzo, Spanje

Vanmorgen geraakte ik niet uit mijn bed, het vele klimmen en dalen van gisteren had toch wel sporen nagelaten. Na een uitgebreid ontbijt rond 8u00 vertrokken, eerste stop was Molinaseca, zo'n 8 km verder en vooral zo'n 550 meter lager. Twee opties, ofwel langs de weg en dan mis je veel van het landschap, ofwel opnieuw langs de Camino wegen, met pittige afdalingen via smalle wegen. Gezien de schoonheid van het landschap en mijn ochtendlijke beslissing om nadien de bus te nemen naar Villafranca, opteerde ik voor het tweede. Onderweg veel enorme mooie zichten gezien, maar ook vaak enkel de volgende twee meter grond voor mij omwille van de moeilijkheidsgraad. Onderweg niemand gezien, ofwel was iedereen al vroeger vertrokken, ofwel hadden de meeste voor de weg gekozen. Achteraf bekeken was het niet echt verantwoord om die afdaling op mijn eentje te doen. Maar goed, ik ben er zonder kleerscheuren vanaf gekomen.
In Molinaseca bleek geen bus station te zijn, dus verder te voet naar Ponferrada, nog een dikke 8 km verder, wel over bredere en beter begaanbare wegen, maar opnieuw stijgen en dalen. Gelukkig een stuk minder zwaar dan het eerste deel. In Ponferrada heb ik dan de bus genomen naar Villafranca.
Ik bekijk de namiddag dan maar als een halve vakantiedag. Het viel wel op dat meerdere pelgrims van de bus gebruik maakten. En ook dat er veel lopen te manken, verbanden rond hun knieën dragen, en zo meer. Mijn knieën hebben toch ook weer afgezien van de afdaling van vanmorgen, blijkbaar ben ik daar minder geschikt voor. Dus na aankomst in Villafranca, snel logies gezocht en platte rust genomen, ik zie morgen wel wat er mogelijk is.

1. Dirk Willems:
    30 augustus 2017
    Oei toch een zwaardere dag achter de rug blijkbaar, de dagtocht ervoor zal nog in de benen gezeten hebben. Toch maar voorzichtig wezen. Succes voor morgen.
  2. Karin Sneyers:
    31 augustus 2017
    Dalen is inderdaad veel zwaarder voor je knieën dan stijgen. ik hoop dat je ze een beetje rust hebt kunnen geven gisterennamiddag. Veel success voor je trip vandaag.