Dag 8: San Martín del Camino - Murias de Rechivaldo 30,34 km in 5u49

28 augustus 2017 - Murias de Rechivaldo, Spanje

Het eten in de herberg gisteren was lekker, een sla, paella, dessert naar keuze, water, rode wijn en nadien kwam er sterke drank op tafel. We zaten per 8 aan grote tafels, ik zat samen met Fransen, Italianen, een Deense en een Slovaak, moet zeggen dat de meeste ambiance in dit gezelschap te vinden was. Vooral toen bleek dat een aantal andere tafels hun sterke drank lieten staan, en die onze richting begon uit te komen. Gelukkig kreeg ik tijdig een leuk, lief en lang telefoontje van mijn engelbewaarster, dank je lieve engelbewaarster (en zo veel meer...).
Ik kwam vanmorgen enkele wandelende lijken tegen, zij bleken zowat alle drank uit de alberque binnen gekapt te hebben...
Vanmorgen gewekt door een zwaar onweer, dat zeker een uur aangehouden heeft, daardoor pas om 7u30 vertrokken. Het was amper 15 graden toen, druppelde nog na. Maar vooral de wegen waren erg nat, er waren veel bladeren van de bomen geregend. Gaandeweg steeg de temperatuur en vanaf 10u00 was het heel aangenaam wandelweer. Via een aantal kleine dorpjes en doorheen een voortdurend wisselend, opnieuw erg mooi landschap, kwam ik na de middag in Astorga aan, prachtige historische stad, normaal einddoel van de etappe. Ik had nog overschot, ben dus nog naar het volgende dorp gegaan, waar ik nu in een kleine maar mooie b&b logeer.
Eén van de hoogtepunten van de dag was een stop een stuk voor Astorga, waar een Spanjaard een krot had omgetoverd tot een ontmoetingsplaats voor pelgrims. Super gezellige bedoening in the middle of nowhere, waar allerlei bioproducten te proeven waren tegenover een vrije gift. Ik at er heerlijk zoete watermeloen en dronk er een lekker vruchten drankje. Zowat iedereen hield er even halt. Super!
Verder nog een stukje samen gewandeld met een bejaarde Française, die de Camino in 5 stukken doet, ze is begonnen in Frankrijk, wandelt jaarlijks een tiental dagen en hoopt volgend jaar in Santiago aan te komen, knap!
In dit dit dorpje zijn geen bank, geen winkel, wel heel wat horeca gelegenheden. Het is helemaal anders dan de andere dorpen die ik intussen al passeerde. Sprak me aan omwille van de structuur in de opbouw, de meeste dorpjes zijn een samenraapsel van huizen, krotten, braakliggende gronden, ...
Hier is duidelijk volgens een concept gebouwd, een verademing.
Opnieuw een dag waar ik met volle teugen van genoten heb, en weer 30 km dichter bij Santiago...
Morgen begint het klimwerk, ik zit nu op 838 meter boven de zeespiegel, hoop tot boven de 1500 meter te geraken.