Dag 2: San Bol - Boadilla del Camino 34,29 km in 6u14

22 augustus 2017 - Boadilla del Camino, Spanje

Het gros van mijn medepelgrims had gisteren al besloten om vanmorgen rond 5u15 te vertrekken en met hoofdlampjes te gaan wandelen. Het is hier pas rond 6u45 een beetje licht. Samen met een Spaanse cyclocross fanaat de zonsopgang afgewacht, intussen ontbeten met koekjes en water (er was geen ontbijt voorzien).
Binnen de 2 km bleek er ineens wel 4G van Orange te zijn...
Goed gewandeld tot Castrojeriz en daar wat uitgebreider ontbeten. Intussen de 2 Duitsers (waarvan 1 met knieproblemen) al ingehaald en de Ierse terug tegen gekomen. Blijkbaar was de hele groep vroege vertrekkers uiteen gevallen, warm op zich logisch is, dergelijke afstanden pak je best op eigen tempo aan.
Na Castrojeriz komt dr Alto de Martelares, een kuitenbijter van 910 meter hoog met een stijgingspercentage van 12 % en een dalingspercentage van maar liefst 18 %. Vraag was of ik daar mijn stokken ging gebruiken, maar die zijn op de rugzak gebleven, de lessen van Gunter in de Eifel volstonden.
Nadien waren er, volgens het boekje, nog een 19 vlakke kms te gaan tot Boadilla del Camino, in werkelijkheid bleken dat er nog dik 23 te zijn en waren ze allesbehalve vlak.
Maar ook dat lukte. Ik heb nu de eerste 3 etappes op 2 dagen gedaan. Voordeel is dat je geen wachttijd verliest aan de Alberques (gaan vaak pas vanaf 14u00 open). Ik verblijf nu in Alberque Titas en tot nu toe helemaal alleen. Dit is een privé herberg boven een restaurant, amper 23 EUR voor een driegangen menuutje, logies in een slaapzaal (wel lakens en handdoeken inbegrepen) en morgenvroeg ontbijt vanaf 7 uur. Daarnet nog even een door het centrum gewandeld en eigenlijk amper pelgrims gezien. Het valt ook op hoe vriendelijk de meeste locals zijn. Quasi iedereen begroet je met 'alo', onderweg wensen ze je voortdurend 'buen Camino' toe.
In alle dorpjes die je door wandelt, draait heel veel rond de Camino, bordjes, herbergen, restaurants, privé personen die drankjes en 'snelle suikers' (bananen, repen, noten, ... verkopen tegen vrije gift. Ik vermoed wel dat iedereen keer dan de werkelijke winkelwaarde betaald, maar dat mag.
Vandaag opnieuw het vele natuurschoon met open mond staan bewonderen, puur genieten!
Morgen naar Carrión de los Condes, licht stijgend en 25 km verder, volgens het boekje...
Er is blijkbaar een probleem met de foto's die gedraaid op de blog komen. Ik heb een vraag doorgemaild en antwoord gekregen, maar da's voor morgen of één van de komende dagen.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Dirk Willems:
    22 augustus 2017
    Al 1dag ingehaald op schema, je gaat veel te vroeg in Compostela arriveren . (Misschien ook vroeger aan het werk dan ) succes met je verdere tocht)
  2. Wim Bierinckx:
    22 augustus 2017
    Mooi verslag Rudi!
    Goe bezig ... als ge zo verder doet dan kunt ge even goed ook te voet terug naar huis komen ...
  3. Jens Marien:
    23 augustus 2017
    Goed bezig Rudi, veel succes nog met de komende etappes!